-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

5 įspūdingiausios 2013-ųjų metų kosmoso misijos

2013-ieji buvo įspūdingi skrydžių į kosmosą metai, per kuriuos kosmoso agentūros padarė milžiniškų Saulės sistemos atradimų, o NASA Tarptautinėje kosminėje stotyje (TKS) sutiko naują krovininį kosminį laivą.
Kanadietis Chrisas Hadfieldas Tarptautinėje kosminėje stotyje
Kanadietis Chrisas Hadfieldas Tarptautinėje kosminėje stotyje / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Be to, pernai „Virgin Galactic“ ir kitos įmonės žengė didelius žingsnius komercinių kelionių į kosmosą link, o kanadietis astronautas tapo tikra žvaigžde parodydamas, koks gyvenimas kosmose yra iš tiesų.

Tinklalapis Space.com apžvelgia penkis svarbiausius šių metų kosmoso skrydžius.

Kinijos mėnuleigio nusileidimas

Gruodžio 14-ąją Kinijos „Chang'e 3“ nusileido Mėnulyje. Tai buvo pirmasis šio šalies kosminio zondo nutūpimas ant nežemiško paviršiaus. Jis nutupdė ir mėnuleigį „Yutu“ („Mėnulio kiškis“), kuris čia darbuosis tris mėnesius.

Kinija tapo trečia valstybe, surengusia mėnuleigio misiją – po JAV ir buvusios Sovietų Sąjungos, kuri atliko paskutinį švelnų kosminio aparato nutupdymą Mėnulyje prieš 37 metus.

Kosminio zondo pavadinimas „Chang'e 3“ kilo nuo legendinės Kinijos mėnulio deivės „Chang'e“ vardo, o „Yutu“ pavadintas jos mitinio gyvūno triušio vardu.

Kinijos vėliava Mėnulyje

Privačių raketų ir kominių erdvėlaivių pakilimai

„The Dulles“, priklausantis korporacijai „Orbital Sciences“, rugsėjį atliko savo pirmąjį demonstracinį skrydį su „Cygnus“ erdvėlaiviu ir „Antares“ raketa, pažymėdamas didelį žingsnį į priekį komercinių erdvėlaivių plėtrai kosmose.

„Orbital Sciences“ turi 1,9 mlrd. dolerių kontraktą aštuonioms krovinių pristatymo misijoms į TKS su „Cygnus“ ir raketa „Antares“. „Orbital“ turi pradėti savo pirmąją oficialią krovinių gabenimo misiją į TKS ne anksčiau nei sausio septintąją – raketos skrydis atidėtas dėl aušinimo sistemos gedimo TKS.

Tuo metu kita privati JAV bendrovė „SpaceX“ pranešė sėkmingai paleidusi pirmąjį savo komercinį palydovą, leisiantį tiekti telekomunikacijos paslaugas Azijos šalims.

Palydovas „SES-8“ yra pirmasis kompanijos „SpaceX's“ aparatas, išvestas į geostacionarinę pereinamąją orbitą – nutolusią nuo Žemės 80 tūkst. kilometrų.

Per „SES-8“ turėtų būti tiekiamos televizijos, kabelinės televizijos ir kitos telekomunikacinės paslaugos Azijos šalyse, įskaitant Tailandą, Indiją ir Vietnamą.

JAV bendrovės „SpaceX“ raketa nešėja „Falcon 9“ iškėlė į orbitą krovininę kapsulę „Dragon“

Indijos ir NASA misijos į Marsą

Indijos kosmoso programa pernai tapo tarpplanetinė, kai šalis paleido savo pirmąją misiją į Marsą. 73,5 mln. dolerių misija MOM sėkmingai atsidūrė kosmose lapkričio mėnesį ir kelionėje praleis maždaug 300 dienų.

Iš pradžių atrodė, kad MOM gali laiku ir nepakilti – inžinieriai prieš misijos pradžią užfiksavo variklio gedimus, tačiau dabar misija sėkmingai keliauja su užduotimi rasti atsakymą, iš kur Raudonojoje planetoje yra metano, o taip pat išmėginti ilgo nuotolio ryšius ir kosmoso technologijas.

O NASA į Marsą paleido savo antrąją misiją MAVEN (The Mars Atmosphere and Volatile Evolution). Misijos tikslas – išsiaiškinti, kaip kadaise buvusi šilta, vandenį turinti planeta tapo šalta dykuma, kokia yra šiandien.

671 mln. dolerių kainavusio MAVEN misija, kol šis bus orbitoje, yra ištirti viršutinę Raudonosios planetos atmosferą. Mokslininkai tikisi išsiaiškinti, kaip Marsas prarado savo atmosferą, kuri dabar siekia vos vieną procentą Žemės atmosferos tankio.

NASA nuotr./Taip turėtų atrodyti Marso atmosferą tirsiantis MAVEN

„Virgin Galactic“ „SpaceShipTwo“ bandomieji skrydžiai

Kosmoso turizmo idėja tapo dar labiau pasiekiama ranka, kai „Virgin Galactic“ atliko du „SpaceShipTwo“ bandomuosius skrydžius. Ši privatus erdvėlaivis pakilo į beveik 17 km aukštį ir viršijo garso greitį.

Lėktuvui pakilus į 14 km aukštį įsijungė raketinis variklis, kuris per 16 sekundžių užkėlė jį į 16,8 km aukštį. Orlaivis garso greitį viršijo 1,2 karto.

Antrojo skrydžio metu pilotai išmėgino sistemą, kuri turistus sugrąžins į Žemę.

„Virgin Galactic“ savininkas seras Richardas Bransonas komercinius skrydžius į kosmosą ketina pradėti šįmet, bet prieš tai ten ketina nukeliauti su savo šeima. Komercinis skrydis „Virgin Galactic“ erdvėlaiviu kainuos 200 tūkst. dolerių.

Privatus erdvėlaivis „Virgin Galactic“ atliko pirmąjį bandomąjį skrydį

Astronautas Chrisas Hadfieldas kosmosą parodo Žemei

Chrisas Hadfieldas tapo žvaigžde po to, kai perdainavo Davido Bowie kūrinį „Space Oddity“ vykdydamas labai produktyvią kosmoso misiją. Kanadiečių astronautas vykdė kosminę misiją nuolat skelbdamas naujienas „Twitter“ apie gyvenimą kosmose.

Iškart po grįžimo iš kosminės misijos C. Hadfieldas pranešė baigiantis astronauto karjerą, bet sėdėti be darbo jis neketina – jau spėjo išleisti knygą, o kitąmet ketina dėstyti Waterloo universitete Kanadoje.

Kanados astronautas Chrisas Hadfieldas